Ovanliga löparbanor för Norges friidrottare

Hornnes_Idrettspark_05-scaled

I kommunen ”Evje og Hornnes” i södra Norge är sedan installationen av en ny friidrottsanläggning träningsförhållandena för amatörer och proffsidrottare ovanligt bra: Som första idrottsanläggningen i det skandinaviska landet har ”Hornnes Idrettspark” en uppvärmd och en mjukt fjädrande bana som tack vare sin ledskonande konstruktion är optimalt lämpad för daglig och intensiv träning.

Utomhusanläggningen består av en 100 x 64 meter stor fotbollsplan runt vilken fridrittsanläggningen är anordnad. Den har fem diskusplatser, två kulstötningsringar, en längdhopps- och en trestegsgrop med vardera en egen bana och sex löparbanor för tävlingar. Den sjunde, yttersta banan är en särskilt mjuk löpsträcka som tack vare den gröna färgen skiljer sig från de andra tegelröda banorna.

På alla röda löp- och ansatsytor installerades allroundbeläggningen Polytan WSS för professionella krav. Den 15 mm tjocka konstbeläggningen är vattengenomsläpplig så regnvatten även kan sippra igenom vertikalt och inte uteslutande måste ledas bort via löparbanans yta. Dessutom är ytan strukturerad och därmed halksäker och mycket lämplig för dubbar. Bana fyra är som sprintsträcka tack vare markvärme fri från snö och is under hela året.

Konstruktionen hos den sjunde, gröna ”joggingbanan” installerade Polytan särskilt enligt uppdragsgivarens anvisningar. Man ville ha ett fjädrande underlag för intensiv löpträning, all typ av intervallträning (intervaller över korta/långa sträckor) samt för plyometrisk träning. Det är en speciell typ av hopp- och snabbhetsträning som syftar på att öka kraft och prestanda. Dessutom är tack vara sin ledskonande konstruktion lämplig för amatöridrottare med övervikt.

Det understa elastiska skiktet är mellan 25 och 30 millimeter tjockt och tillverkades som nyproducerat löpbanegranulat – normalt sett består sådana elastiska skikt av svart, certifierat återvinningsmaterial och används för konstgrässystem. Som andra, mellanliggande skikt ligger en tio till elva millimeter tjock konstbeläggning av Polytan SE i ”resedagrönt” och som avslutande skikt en två till tre millimeter tjock sprutbeläggning bestående av den vattengenomsläppliga allroundbeläggningen Polytan WS, även den i resedagrönt.

De i Norge helt unika tränings- och tävlingsförhållandena i ”Hornnes Idrettspark” bygger på den framgångsrike landslagstränaren Olav Tveitås engagemang. Han är framförallt imponerad av framgången med den gröna banan: ”Både proffsidrottarena och fritidsidrottarna i regionen är mycket nöjda och tränar till 90 procent bara på den banan. Det beror på att underlaget ger efter, men inte för mycket. Jag tror att vi har hittat den optimala dämpningen.”