Dansk skola satsar på inomhusbeläggning från Polytan:

true_north_018-scaled

Dansk skola satsar på inomhusbeläggning från Polytan:

SKOLIDROTT I TOPPFORM

Den danska hamnstaden Snaptun på Jyllands östkust vid södra Kattegatt har bara knappt 500 invånare. Sedan hösten 2017 har den lilla fiskebyn med färjeläger en modern idrotts- och multifunktionshall med mer än 700 kvadratmeter inomhusbeläggning från Polytan. Den moderna byggnaden med platt tak har byggts för eleverna på ”True North Efterskole” – en utbildningsinrättning som blir mer och mer populär med alternativa undervisningsmetoder för ungdomar mellan 14 och 16 år. I den nya byggnaden kunde förutom den generöst tilltagna och ljusfyllda idrotts- och universalhallen även ytterligare klassrum och nya omklädningsrum förverkligas. En viktig beståndsdel i den moderna gestaltningen av byggnaden är idrottsbeläggningen ”Polytan GYM Area”. Den övertygade arkitekterna på det danska designkontoret Four Design å ena sidan genom den optimala dämpningen och å andra sidan med de mångsidiga användningsmöjligheterna. Det flexibla och böjstyva idrottgolvet är elastiskt över stora ytor och är på så sätt inte bara mycket lämpligt för alla bollidrotter, utan kan exempelvis även utan problem användas av rullstolsförare och skateboardåkare. Dessutom finns ingen riska att mobilt utförda sittmöjligheter eller läktare kan orsaka varaktiga skador. Ytan som saknar fogar består av ett två millimeter tjockt PUR-plastmaterial i färgen ”Dust Grey”, hela golvkonstruktionen är med ytterligare sex, fint mot varandra avstämda skikt, totalt 40 millimeter. Den robusta konstbeläggningen kan dessutom enkelt göras ren med vatten – en viktig fördel exempelvis jämfört med trägolv.