Polytan erbjuder alternativ till tegelröda plastbeläggningar:

Polytan_Chili_red_2a-scaled

Bara för några årtionden sedan installerades konstbeläggningar för friidrottsarenor och träningsanläggningar uteslutande i klassiskt ”löpbanerött”. Det var närmare bestämt en ”rostbrun” färgnyans som vi också känner igen från vanliga tegeltak. Historiskt sett kommer färgen från de tidigare vanliga kolstybbsbanorna och deras fastvalsade täckskikt som förutom kolstybb och sand även innehöll rödaktig buntsandstein.

Sedan ett antal år tillbaka har Polytan – i egenskap av en av de världsledande tillverkarna av idrottsbeläggningar utomhus – kunnat konstatera att nya och framförallt blickfångande färger på löparbanor, allvädersplatser och fallskyddsbeläggningar blivit alltmer populära. Och detta i samma omfattning hos kommunala beslutsfattare, institutioner som driver idrottsarenor, föreningar och skolor. Exempelvis har OS-stadion i Stockholm år 2014 fått en löparbana i Polytan PUR med blå delytor i sektorerna ; en prisbelönad grundskola i München har fått arkitektonisk accent genom en löparbana i lysande ”majgrönt”. Vid sidan av de många olika gröna och blå varianterna har den röda färgen nu gjort comeback hos Polytan som ny trendfärg – närmare bestämt med produktnyheten Polytan Chili red.

Det kraftfulla och lysande röda nyansen briljerar över den klassiskt tegelröda med sin betydligt högre färgintensitet. Såväl gjutna som granulatbelagda konstbeläggningar från Polytan kan erhållas i Polytan Chili red. Därmed kan löparbanor, skolgårdar, lekplatser och multifunktionsytor få en ”nytändning” tack vare färgens höga lyskraft. Liksom alla färger från Polytan är den nya specialfärgen färgäkta och UV-tålig och bibehåller sin höga briljans under decennier.